De oversteek naar Zuid-Afrika

29 september 2016 - Dubrovnik, Kroatië

Dubrovnik, 29 september 2016

Vandaag zijn we weer in Dubrovnik. Echt een indrukwekkende stad! Hoewel ik er pas één keer 'echt' geweest ben, kan ik het toch iedereen aanraden. Heel imposant!
Ik schrijf dit verhaal vanaf meeting point in de brandende zon. Dat is een punt boven bij het zwembad waar je spelletjes kunt lenen en minigolf, tafeltennis, tafelvoetbal, enzovoorts. Het meeting point zetten we elke ochtend en middag op waarbij er telkens iemand anders bij zit. Nu zit ik er dus, en ik kan je vertellen dat dit een van de saaiere momenten van mijn baan is. Want we zijn in Dubrovnik, dus er zijn zo ongeveer 5 mensen aan boord en niemand wil nu pingpongen of rummi-kubben. Enfin, dat geeft mij weer tijd om een update van de stand van zaken te geven.

De crossing
Gisteren in de office hadden we het over de crossing. De crossing, oftewel de oversteek van de Middellandse Zee naar Zuid-Afrika, vindt namelijk bijna plaats. Morgen zijn we in Ancona, de dag erna weer in Venetië en dan begint de laatste cruise in de Middellandse Zee voor de crossing. De crossing duurt bijna en maand en geeft mij de mogelijkheid om de meest betoverende plekken op de wereld te ontdekken. Eerder schreef ik al waar ik langs zou komen en ik keek ongelooflijk uit naar de Seychellen. Ik denk dat dat helaas niet door gaat. De hele route wordt een beetje anders. De reden daarvoor is een grote dreiging van piraterij. Ja écht, piraten. En niet van die Jack Sparrow-types (al mag die overigens best aan boord komen ;)), maar van die engerds met geweren die gewoon schieten en het hele schip kapen.

Pirate attack
Dat klinkt overdreven, maar dat is het dus niet. Want in 2011 heeft er hier een nog een pirate attack plaatsgevonden. Passagiers begonnen stoelen en tafels over boord te gooien richting de piraten en sommige passagiers sprongen zelfs van boord. Dan jaag je jezelf letterlijk de dood in, voordat een van de piraten dat doet. Verder moest iedereen zich verstoppen in het schip. Voor zover ik het weet is alles goed afgelopen uiteindelijk, maar de kans dat het weer gebeurt is dus zeker aanwezig. De gevarenzone is in het gebied bij Somalië. Daarom moeten we een aantal nachten alle lichten uit doen op het schip en compleet in het donker varen. Geen activiteiten, niets. Ook komt er veel meer extra security aan boord en zullen er mannen met geweren staan. Alles om onszelf te beschermen. Best eng hè?

Shows aan boord
Toch kijk ik enorm uit naar de crossing. Ik ga langs ondenkbaar mooie bestemmingen en de passagiers blijven bijna een maand op het schip dus die leer je goed kennen. Ook gaan we leuke shows doen. We gaan repeteren voor een te gekke Halloween-show met fantastische make-up en kostuums en we gaan ook repeteren voor een Burlesque-show, waarbij ik al een beetje heb begrepen dat ik daar wel een mooie rol in zou kunnen spelen (dat wil ik!!!). Maar ik weet het nog niet zeker, dus we moeten maar afwachten hoe het allemaal gaat.

Voor nu eerst maar even meeting point uitzitten en voorbereiden op vanavond. De Ciao Ciao-show die we opvoeren in het theater en de Fluo Party in de disco (voor de face paint moet je bij mij zijn). Zin in!!

Liefs van mij

(Geschreven in Dubrovnik, gepubliceerd op zee)

1. Karin Dompeling:
    29 september 2016
    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen, vooral dat stuk over de piraterij, dat doet een moeder echt goed, ahum. Never a dull moment zullen we maar zeggen
    Maar heerlijk dat je zo geniet en je als een vis in het water voelt. Leuke woordspeling, maar dat terzijde. Ik kom je snel een echte kus geven, joehoe.
    Mama Xx
  2. Grada:
    30 september 2016
    Weer een interessant verhaal,wel een
    beetje eng die piraterij.
    Maar verder allemaal leuke dingen.
    Lieve groeten Grada
  3. Joke de Vries:
    3 oktober 2016
    Hallo Marloes! Wat kun jij fantastisch schrijven!! Zie het voor me...Nu dus de crossing, het is vast erg mooi en indrukwekkend! Een reis om.nooit te vergeten. En jullie worden vast en zeker goed beschermd en voor je het weet ben je daar weer voorbij. Geniet vooral van alles wat je ziet en mee maakt! Fijn om je verslag te mogen lezen en kijk er weer naar uit! Lieve groetjes, Joke
  4. Marlous:
    4 oktober 2016
    Dankuwel voor uw lieve reactie Joke!
  5. Henny Koster:
    6 oktober 2016
    Wel fijn te weten dat er gewapende mannen aan boord zijn maar of die nu de bevoegdheid hebben piraten neer te schieten betwijfel ik. Kom je overigens wel eens marine patrouille schepen tegen of ben je meestal benedendeks en zie je dat niet....
  6. Joke de Vries:
    17 oktober 2016
    Marlous, heb je laatste verslag niet gekregen. Denk dat het een foutje is. Wel gelezen via opa! Alles goed met je?