Hoofdstuk 4: het varende verhaal

20 januari 2019 - San Juan, Puerto Rico

“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. (…) Sail away from the safe harbour. (…) Explore. Dream. Discover.” – Mark Twain

Hier zit ik dan: op mijn vierde(!) schip tijdens mijn vierde contract. Terwijl ik deze zin typ maakt de kapitein net een aankondiging dat we de prachtige haven van San Juan, Puerto Rico, gaan verlaten, op weg naar onze volgende bestemming: Willemstad, Curaçao. Ik zit op een schip die een cruise maakt waarvan ik simpelweg nooit had durven dromen.

Hoe is dat zo gekomen?
Hoewel ik ooit als idee had om slechts één contract te doen, voor de ‘ervaring’, ben ik nu, inmiddels tweeënhalf jaar verder, een maand geleden aan het vierde hoofdstuk van dit varende verhaal begonnen. Ik begon aan het tweede contract op Divina vanwege Roberto en om dezelfde reden begon ik ook aan de derde op Armonia. Alleen die heb ik nooit afgemaakt. Na 3 maanden vanuit Cuba te hebben gevaren op Armonia werd er aan mij medegedeeld dat MSC mij eigenlijk wel op een ander schip zou willen hebben. Magnifica. Een schip de wereld rond zal gaan, 32 landen aandoet, 6 continenten bezoekt en dat in vier maanden tijd. Terwijl ik niet zeker wist wat de juiste keuze was (mijn hart wist het stiekem wel, maar Roberto zit op Armonia dus makkelijk is het niet…), werd er opeens een vliegticket opgestuurd waarop stond dat ik in twee dagen tijd zou vertrekken. Eerst naar huis en een maand later naar Malta waar ik aan boord zou gaan op Magnifica. Keuze had ik dus niet meer en dat was misschien wel het beste wat er kon gebeuren. Want nu zit ik hier, op de allereerste WORLD CRUISE van MSC met een absoluut Sterrenteam!

ed2c5f5e-aeb4-4517-bc2c-b117eb6c8ba7IMG_34238cef9cf9-f605-47e2-bf06-ac7bf8dc78fe11a25b6f-f352-488b-99b2-b6b7c23a7f43

Aan boord van Magnifica
Ik ben een paar weken eerder aan boord gegaan dan de World Cruise zou beginnen om alles voor te bereiden en daardoor vierde ik dus kerst en oud en nieuw wederom aan boord. Dat was in het begin best moeilijk, ook omdat er nog een ‘oud’ team aan boord was die dus niet met mij samen de World Cruise zou doen, dus een hechte band krijg je niet zo snel. Maar kort voordat het eindelijk begon kwamen de rest van de entertainers en ik kan oprecht zeggen: wauw, wat een team! Je kunt zien dat de maatschappij de besten van de besten hebben uitgekozen om mee te varen op deze cruise want iedereen in mijn team doet het fantastisch. Niet alleen werkt iedereen goed, we hebben ook direct een heel hechte band met elkaar gekregen waardoor we het op én buiten werk altijd naar ons zin hebben. Onze manager is de prachtige, Engelse Candice, die er altijd voor zorgt dat de werkdruk niet te hoog is en dat we genoeg tijd hebben om zelf plezier te maken. De situatie hier is dus enorm goed en dat is niet altijd zo geweest op de schepen.

IMG_3836

De route tot nu toe
5 januari zijn we officieel begonnen: van Genua naar Marseille, Barcelona, Malaga, Funchal, en na 5 dagen op zee zijn we eergisteren in Sint Maarten aangekomen, waarna we doorgevaren zijn naar Saint Thomas (USVI) en vandaag dus in Puerto Rico. Dit is een heel bijzondere cruise, want het gaat letterlijk de wereld rond; en duurt 119 dagen. Met dezelfde passagiers! En omdat dit een primeur is voor MSC, is het ontzettend bijzonder dat ik daar deel van uit mag maken. Geen een avond dezelfde activiteiten, feesten of games, maar elke dag ander entertainment. Een compleet nieuwe ervaring waarvan ik niet eens in mijn hoofd haalde dat dat míjn ervaring zou kunnen zijn. Ik voel me gezegend, dat ik op mijn 23ede wereld zie op een manier die maar weinig mensen kunnen zien.

Een druk maar fantastisch begin
Het begin van de cruise was een beetje druk, een spiksplinternieuw team die begint aan een cruise die voor iedereen nieuw is. Kort daarna vijf dagen op zee, waarbij we grootse games en activiteiten organiseren (waaronder de World Games met de teams Air, Earth, Fire en Water, games die we door de hele cruise gaan doen. Ik ben de team leader van AIR. En de World Champions Quiz, een quiz waar een theater vol aan mee doet). Maar na de drukke zeedagen was eindelijk de Europese winter verruilt voor de warme wateren van de Caribbean! En wat een echte kers op de taart was, was dat we in Sint Maarten aangemeerd lagen naast MSC Divina, een schip waar ik heel veel mooie herinneringen mee heb gemaakt. Niet alleen lag het schip er maar zaten er ook een aantal mensen op die ik in de afgelopen tweeënhalf jaar heb ontmoet. Een heel bijzondere factor van het schipleven is de mensen die je gaandeweg ontmoet. Je leert personen kennen die uit alle hoeken van de wereld komen, waarmee je bepaalde herinneringen maakt of dingen mee deelt. Die net als jij het schipleven als geen ander kennen en waarmee je je dan ook kunt identificeren, want zij snappen jou. Er ontstaan vriendschappen voor het leven maar het komt elke keer weer voor dat je afscheid moet nemen en dan niet weet wanneer en óf je diegene ooit nog ziet. Ik ben dankbaar voor de vriendschappen die ik heb gesloten en nog dankbaarder voor het feit dat de schepen ons weer bij elkaar brengen op de mooiste plekken op aarde.

IMG_4605IMG_3917IMG_3903IMG_4042

San Juan, Puerto Rico
Ook vandaag was wederom een prachtige dag: ik ben met een groepje heel San Juan doorgelopen en omdat er allerlei festiviteiten gaande waren was het heel druk en gezellig met mensen en muziek. We hebben tientallen foto’s gemaakt en lol gemaakt. En waar ik nog het meest warm van word is de gedachte dat op deze cruise geen dag hetzelfde is. Morgen is een nieuwe dag, daarna bezoeken we nieuwe plekken en maken we nieuwe herinneringen. Ik voel me ontzettend gezegend en blij dat ik de kans heb gekregen om hier te zijn.

359e224e-3875-4788-838d-3a53837c55a2IMG_4098IMG_4104ccc94200-4694-4730-8e23-4f6d77bce695IMG_4099

This is an experience of a lifetime. Explore, Dream, Discover.

MSC Magnifica WORLD CRUISE 2019

1. Lisa:
    20 januari 2019
    Ah leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! 😘
  2. Jan Peter:
    Lieve Marlous,

Fijn dat je het zo naar je zin hebt en fijn dat je weer aan het schrijven bent! Ik hoop dat je ons met je verhalen meeneemt op jouw fantastische reis.
    Kus papa
  3. Karin Dompeling:
    20 januari 2019
    Wat een mooi verhaal lieve Marlous. Een prachtige reis met de mooiste bestemmingen die je je de rest van je leven zult herinneren en dat pakt nooit iemand je nog af. Ik ben trots op je dat je het zo goed doet, hoe lastig het ook was om Roberto te moeten achterlaten.

Veel liefs voor jou en je team, mama
  4. Jelleke:
    20 januari 2019
    Leuk om je verhalen te lezen over jouw belevenissen en alle mooie bestemmingen! En er zullen nog veel mooie bestemmingen volgen 😘
  5. Wilma Krieger:
    20 januari 2019
    Lieve Marlous! Even wegdromen bij je mooie reisverslag, geniet er maar van! Liefs van ons uit het koude maar zonnige Purmerend! Hans en Wilma
  6. Cosmas Wu:
    20 januari 2019
    Leuk om je blog weer te zien. Prachtige kans om de wereld te ontdekken. Veel plezier.
  7. Marie-louise:
    20 januari 2019
    Lieve Marlous , hoorde van je moeder dat je weer een verslag had geschreven dus snel gaan kijken en lezen. Wat een mooie reis ben jij aan het maken , dit is echt genieten . Groetjes en dikke kus 😘Marie Louise
  8. Irene Spooren:
    Geweldig Marlous!
    Wat bijzonder dat je deze reis maakt...natuurlijk helemaal aan jezelf te danken, kanjer!
    Wat leuk dat je "oud" collega's tegenkomt, misschien gebeurt dat op deze reis vaker!
    Veel plezier verder en ik kijk uit naar je volgende blog...
    Liefs Irene
  9. Caro ten brundel:
    20 januari 2019
    Wat fijn je weer te lezen lieve Marlous! Je ontdekt de wereld en deelt dat met ons . Niets is mooier dan nieuwe mensen culturen en landen te mogen zien en ontdekken , het reizen geeft inzicht en maakt je wijzer 🙏🏾 Dat doe je goed en alhoewel de beslissing lastig is geweest is het wel de enige juiste ; de liefde heeft geduld en wacht als het goed is ♥️ Veel liefs en toitoitoi XXX
  10. Carla van egmond:
    20 januari 2019
    Hoi Marlous, wat heb je weer een mooi verhaal geschreven.
    Zo genieten we een beetje mee wat je meemaakt en dat je een reis maakt wat fantastisch is,en fijn dat je leuke collega’s hebt👍Veel plezier en we horen van je groetjes 😘😘Carla